Hakkımızda

31 Aralık 2015 yılında başladığımız yayın hayatımıza bugün de dün olduğu gibi devam etmeye çalışıyoruz.

20 Şubat 2016 Cumartesi

3.Ders Farsça'da Temel Zamanlar

-Şimdiki Zaman 
-Gelecek Zaman 
-Geçmiş Zaman
-Geniş Zaman

Şimdiki Zaman 

"-mi"  می

Farsça'da şimdiki zaman yapmak için kelimenin başına mi eki getirilir. "mi" (می) Türkçedeki  "-yor" eki görevi görmektedir.

Mikonem (Yapıyorum) 
Midanem (Biliyorum)
Miguyem(Söylüyorum/diyorum) *migem (Söylenişte kısaca)

****Farslar konuşurken miguyem demez migem derler bu Türklerin geliyorum yerine geliyom demesi gibi benzer bir durumdur.

Miayem(geliyorum)
Mirevem(Gidiyorum)

*** Farsça'da mi eki kelime mastarına gelirse (yordu) anlamı verir

mikerdem(yapıyordum)
migoftem(söylüyordum)
mireftem(gidiyordum)
miamedem(geliyordum)

*** Kelimeyi Şimdiki zaman yapmak için mastar hali değil geniş zaman hali kullanılır.

Kerden (yapmak, etmek)  -Kon
Goften (söylemek,demek ) -Gu
Danisten(bilmek)- Dan
Ameden(Gelmek)-Ay
Reften(Gitmek)-Rev

Geniş Zaman 


*Kelimenin mastarı ile yapılmaz.Geniş zaman şekliyle yapılır.
Guyem(söylerim)
Konem(yaparım)
Ayem(gelirim)
Revem(giderim)
Danem(bilirim)


Sana söylerim (Beto guyem)



Geçmiş Zaman 

Farsça'da kelimenin mastarıyla yapılan en temel zamandır.

Ameden(gelmek) Amedem(geldim)

Ben geldim , Sen gittin (Men amedem , to refti)

Seni bu gece gördüm. (Toro inşab didem)




Gelecek Zaman 

*Farsça'da gelecek zaman Khah yardımıyla yapılır mastar ekin önüne khah(xah) getirilir.

Geleceğim ( Khahem amed)
Göreceğim (Khahem did)

* Zamir ekleri Khah kelimesine eklenir.
 O gelecek ( U khah amed= U xah amed)
 O gelmeyecek ( U nexah amed) 

* Olumsuzluk eki olan (-ne) xah kelimesinin önüne getirilir.
 ***Görüldüğü gibi kelimenin mastarında bir değişim söz konusu değil bütün değişiklikler khah ekinde. 
** KH (gırtlaktan gelen h sesidir, ancak Farsçada gırtlak o kadar hissettirilmez)


********YAZIYLA İLGİLİ ELEŞTİRİLERİNİZİ , YORUMLARINIZI VE KATKILARINIZI LÜTFEN YORUM KUTUSUNA YAZARAK BİZLERE PAYLAŞINIZ********






2 yorum: